Vici de consentiment en un contracte mercantil

Els errors d'interpretació no imputables al contractant permeten resoldre el contracte per vici del consentiment.

Vici de consentiment en un contracte mercantil

Per tal que un contracte es resolgui per “error en el consentiment” (que pot estar en l'objecte de la compravenda, en les característiques del bé o en les condicions de l'acord), les parts contractants han d'haver actuat amb diligència i l'error ha de ser rellevant –és a dir, haver tingut una influència essencial en la presa de decisions–, i per tal que aquest sigui considerat, ha de complir una sèrie de requisits:

  • Causalitat. Ha d'haver-hi una connexió directa entre l'error i la finalitat perseguida; és a dir, si l'error no existís, no hauríeu contractat (o no en aquests termes). Això no sempre és fàcil de demostrar, de manera que els antecedents de la negociació es poden utilitzar per demostrar l'error.
  • Substancial. Per invalidar el contracte, l'error ha de ser d'entitat suficient.
  • Excusable. A més, qui al·lega l'error ha d'haver actuat amb diligència, de manera que era inevitable cometre'l. Això implica que cadascuna de les parts s'ha d'informar de les circumstàncies i condicions imprescindibles per a ella, quan aquesta informació li sigui accessible. No obstant això, no es pot exigir al comprador que verifiqui totes les dades tècniques, econòmiques i financeres facilitades pel venedor, ja que la informació precontractual facilitada es presumeix vàlida i atorgada de bona fe.

Recordeu que disposeu de 30 dies per reclamar que el que heu rebut no és el que esperàveu. Si deixeu transcórrer aquest termini, ja no podreu recórrer als tribunals per resoldre el contracte.

 

Els nostres consultors examinaran l'oferta que se us presenta i el contracte signat per determinar si realment hi ha hagut un error que no us sigui imputable i que us permeti resoldre el contracte i, si escau, us acompanyaran en la renegociació.